Авторські роботи 1



Конференція
«Математика в сузір’ї професій і наук»

        Матеріали засідання
наукового товариства «Пошук»
підготувала викладач математики
О.В. Євтушенко



Тема : математика в сузірї наук і професій
Мета:
  Навчальна: показати роль математики у вивченні цілісної картини навколишнього світу, навчити учнів застосовувати математичні знання в оволодінні майбутньою професією, показати зв'язок математики з іншими науками, виробництвом, використанням компютерної техніки, наочно продемонструвати корисність математики стосовно обраної професії;
  Розвиваюча: сприяти розвитку інтелектуальних і творчих здібностей учнів, розширювати їх кругозір, вміти робити власні дослідження, висновки, розвивати вміння аналізувати, логічно мислити при вирішенні виникаючих виробничих і побутових проблем;
  Виховна: виховувати прагнення самовдосконалення та самореалізації, формувати вміння працювати з науковими,  довідковими джерелами, виховувати художні та естетичні смаки, сприяти  вихованню творчої особистості учня.
  Форма проведення: науково – практична конференція.
Обладнання: компютер, мультимедійна установка, учнівські проекти, портрети вчених, світлове табло - макет « Математика в сузірї наук і професій».
 Очікувані результати:
 учні повинні знати:
ü комп’ютерні програми Word, Pablisin, Power Poilnt, основи інтегрального числення, відсоткові розрахунки, формули площ і об’ємів геометричних тіл, основні правила обчислень, графіки елементарних функцій;
учні повинні вміти:
ü застосовувати набуті знання з математики  до розв’язування задач і вправ, використовувати ці знання у професійній діяльності, представляти створені учнівські проекти, користуватися засобами інформації для самостійного здобуття знань, робити аналіз та самоаналіз.
Міжгалузеві і міжпредметні звязки:
  •  Фізика;
  •  Хімія;
  •  Біологія;
  •  Економіка;
  •  Музика;
  •  Історія;
  • Література;
  •  Спорт;
  • Перукарська справа;
  •  Кулінарія;
  •  Технологія розкрою і пошиття одягу;
  •  Живопис .

   Девіз засідання:  «Розквіт і довершеність математики тісно повязані з добробутом держави». Наполеон
І. Підготовчий етап.
    За місяць до засідання наукового товариства «Пошук» його членам запропоновані теми проектів: «Математика в спортивному залі», «Математика і кулінарія», «Математика і технологія пошиття одягу»,
 «Математика у перукарській справі», «Математика і література», «Математика у народному господарстві».  Кожна група у відповідності до теми отриманого завдання повинна була знайти найсуттєвіші, найцікавіші факти, пов’язані з використанням математики у професійній діяльності, різноманітних галузях основ наук та, використовуючи комп’ютерні програми Word, Pablisin, Power Poilnt, створити проекти, захистити їх. Підібрати  і розв’язати задачі у відповідності до обраної тематики.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
   Шановні учні! Сьогодні ми проводимо чергове засідання наукового  товариства «Пошук». Темою нашої науково - практичної конференції є «Математика в сузірї наук і професій».
   Роль математики в сучасному світі, у практичній діяльності людини настільки велика, що наш час називають «епохою математичних знань», а відомий датський фізик Нільс Бор говорив, що математика є чимось значно більшим, ніж наука, оскільки вона є мовою науки. Глибоке розуміння природних явищ, вироблення професійних навичок в наш стрімкий вік розвитку економічно-технічного прогресу неможливе без знання математики. Математичний стиль мислення, уміння послідовно і лаконічно робити висновки і прогнози потрібні працівникам будь-яких професій.
   В ході підготовки до конференції члени нашого наукового товариства отримали завдання: знайти застосування математики в обраній ними професії, а також в інших галузях. І сьогодні учні представлять нам результати цих досліджень, пошуків, спостережень, поділяться новими знаннями і фактами. Метою нашого зібрання є переконати всіх присутніх , що математика є дійсно, барометром цивілізації.
ІІІ. Виступи представників груп.
  Вчитель
 Як відомо, предметом праці перукарів є волосся. За виглядом волосся визначають рівень культури, естетичного розвитку і смаку людини, її соціальний статус. Що ж являє собою волосся з точки зору математики? Свої дослідження нам представляють учні групи Пр.4/9-09.
v Людська волосина має форму циліндра. Цікаво, що коли збільшити в один мільйон разів її діаметр, то він дорівнюватиме аж  70 метрів. В середині такої волосини ми могли б всією групою грати не лише у футбол, а й спокійно їздити по колу на автомобілі. Волосся складається на 80- 95 % з молекул білка - твердого кератину. Довге волосся живе 5-7 років, щетинне-один місяць. В нормі щодоби постійно випадає від 50 до 150 волосин. 

       При вивченні основ перукарської справи мені спала на думку ідея класифікувати засоби догляду за волоссям в єдину таблицю. Зразком такої
     таблиці стала Періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва.
       Я позначила назви засобів догляду за волоссям символами – першими літерами англійського алфавіту їх назв.
        Залежно від принципу взаємодії з волоссям, складу та кінцевого результату всі засоби поділила на групи.
      І – ІІ групи: натуральні барвники для фарбування волосся. Найбільш поширені серед них хна і басма. Вони займають у таблиці перше і друге місце.
   ІІІ група: хімічні барвники «Ірис», «Рубін», «Індиго», які змінюють колір волосся на тривалий час та фізичні барвники «Лондатон», «Блондаранд» у вигляді порошкових відбілювальних засобів з оксидантами.
     ІV група: фізичні барвники, які використовують для освітлення волосся без оксиданта і дають змогу тимчасово змінити колір, досягти фарбування «тон у тон», темнішого тону або посилити відтінок світлого волосся.
    V група: металеві барвники.
    VІ – VІІ групи: природні засоби догляду за шкурою і волоссям.
           VІІІ група: масла, жири, продукти їх переробки, спирти, які використовують для виготовлення засобів догляду за волоссям.
      Вчитель  
Ось уже п’ять років КНВЦ готує спеціалістів за професією «кухар». Специфіка приготування їжі це справжнє мистецтво. Жодне блюдо кухар не може приготувати без знання пропорційного поділу, відсоткових розрахунків, елементарних правил обчислень. Як же допомагає математика учням групи Кх.3/9-09 у  їхньому професійному становленні?

  •         Цього літа ми вперше побували на виробничій практиці в місті Алушта. Доводилося виконувати різноманітну роботу, але головне, що нам довіряли готувати різноманітні страви. В основному це були каші, смаження котлет, оладків, випікання хліба, булок тощо. Також доводилось нарізати ковбасу, сир. Нас зацікавило питання: які з сирів при однаковому об’ємі краще зберігають свої смакові якості - кульової форми чи форми куба?
     Як відомо, початкові смакові якості  сиру не залежать від його форми. Пізніше ці якості змінюються у сирі різної форми по-різному. Це відбувається внаслідок випаровування та окислення. З курсу фізики та хімії ми знаємо, що ці процеси залежать від площі поверхні тіла. Отже, щоб відповісти на проблемне питання слід розв’язати математичну задачу: порівняти площі поверхні куба і кулі при однакових об’ємах. 

  Окрім приготування різноманітних страв, нам доводиться ще складати калькуляційні карти  на основі технологічних карт та збірників рецептур, який на виробництві є нормативним документом.
      Наприклад, нам слід приготувати кашу гречану в’язку.
І   з збірника рецептур вибираємо набір сировини, який потрібен для приготуванні даної страви. При складані калькуляційної карти маса сировини  береться по брутто. Потім береться ціна за кілограм і виконуються розрахунки на норму. Нарешті, вираховуємо вартість однієї порції, враховуємо податок на додану вартість і виводимо остаточно ціну страви.
Калькуляційна карта №1
   Організація: ООО «Мельник»
   Підприємство: кафе «Казка»
   Назва страви :каша гречана в’язка
   Номер по збірнику рецептур:148.2
№ п/п
Назва сировини
Норма гр.
Ціна за 1 кг(грн.)
Сума(грн.)
1
Крупа гречана
100
14,00
1,40
2
Яйця
20
85,00
1,70
3
Молоко
200
7,00
1,40
4
Масло вершкове
10
40,00
0,40
5
Сіль
2
1,00
0,002
6
Соус молочний
100
15,00
1,50

Вихід
400



Ціна за одну порцію


6,402

Ціна з урахуванням ПДВ


1,2804

Продажна ціна


7,68

   Калькуляцію склав:
   Зав.  виробництвом:
   Затверджую:
  Вчитель :  Ви майбутні працівники, а сьогодні, як і вчора, і завтра, працівник зобов’язаний бути творцем. На будь-якій ділянці виявляти власну ініціативу, вносити нові технічні  ідеї в доручену справу. Щодо професії швачки, кравця, то це ще одна з професій, яка не стоїть на місці, а має прогресивний розвиток. Це і нові лекала для розкрою моделі, пошук економічного ефекту, фантазія і точність розрахунків. Опановуючи професії, пов’язані з виготовленням одягу для людей, наші учні знайшли ряд цікавих задач та вирішили проблеми економічного розкрою тканини, використання міжлекальних залишків. Своїми дослідженнями у виробленні професійних навичок майбутніх кравців діляться учні гр. Кр.9.3-10.
   Презентація проекту «Математика в професії кравця».
 Я вирішила пошити чохол для свого мобільного телефону. Для того, щоб пошити такий чохол мені потрібна: шкіра, підкладка, змійка, нитки.
   Спочатку потрібно виміряти довжину, ширину та товщину самого телефону.
При розкрої тканини враховуються мірки телефону та припуски для вільності входу телефону у внутрішню частину чохла.
Розраховуємо, що нам потрібно
1   3*16=2,08(дм2 ) шкіри і підкладки.
1   дм2 шкіри  коштує  4грн. Отже, нам потрібно заплатити за основу чохла
                                      4*2,08=8,32(грн.)
Наша легка промисловість, на жаль, випускає тканину для підкладки шириною лише 140см. В магазині, найменший по довжині відріз відпускають 15см. Ціна 1м такої тканини коштує 6 грн.
         Отже, 6*0,15=0,90(грн.)
         Змійка коштує 5грн, нитки – 2грн.
   Таким чином, вартість чохла для мобільного телефону буде становити:
         8,32+0,9+5+2=16,22(грн.)
         В магазині такий чохол коштує 30грн.
   Як бачимо, наші професійні знання допоможуть заощадити кошти.
                     30-16,22=13,78(грн.)
    То ж дружіть з математикою – і ніяка економічна криза вам не страшна!

v     Розкрій елегантного панчо являє собою два великих півкола. Ми врахували, що при довжині такого панчо 70 см і припуском на підгин та шви 5см нам потрібно
    




   Вчитель
       Цікаво, а що думають стосовно застосування математики новачки нашого товариства учні групи Пр.4/9-10?
v       Враховуючи те, що наш класний керівник – викладач фізвиховання, ми під її керівництвом шукали математику в спортивному залі.
   Презентація проекту «Математика у спортивному залі»
   Спортивний м’яч, ядро, з точки зору математики – це кулі, спис - конус, обруч - тор. Багато спортивних снарядів являють собою комбінації геометричних тіл. Гантелі - це комбінація кулі і циліндра. Усі м’ячі відрізняються розмірами. Зробивши необхідні вимірювання ми визначили довжину великого круга сферичних предметів і встановили , що найменший з них – тенісний м’ячик, а найбільший – баскетбольний.
   
 

   Вчитель
І  з найдрібніших зоряних крихт –
   Вища математика віку.
І  з суми безконечно малих
   Виникає безконечно велике.
   Так писала Ліна Костенко у вірші «Зоряний інтеграл».
    Повязати математику і літературу спробували учні групи Кх.3/9-10.
 
·         На уроках літератури ми звикли робити художній аналіз літературного твору. А от знамениту поему Тараса Григоровича Шевченка «Катерина» ми проаналізували з точки зору теорії ймовірності.



·         Ось як виглядає таблиця випробувань і подій, які випали на долю Катерини.
 Випробування
Подія
Випробування
Цитата з тексту
Подія
Вид
Цитата з тексту
Любов до москаля
«…полюбила москалика, як знало серденько…»
Народження дитини
Вірогідна
«… нездужає Катерина,
ледве – ледве дише,
вичуняла та в запічку дитину колише…»
Москаль покинув Катерину
«… бо вернулись москалики іншими шляхами…»
Батьки виганяють Катерину з хати
Вірогідна
«… сидить батько з краю столу на руки схилився. «Іди од нас!» Ледве – ледве поблагословила…»
Зустріч з нареченим
«… «Возьмите прочь»! Что ж вы стали?...
«Кого? Мене взяти?» …»
Переживання Катерини
Вірогідна
«…Утік! Нема!
Сина, сина батько одцурався…»
Прохання потурбуватися про сина
«… «Покинь мене, забудь мене
та не кидай сина!»…»
Турбота про долю дитини
Випадкова
«…Біга Катря боса лісом, біга та голосить…»
Душевна біль за зрадженим коханням
«… то проклина свого Йвана,
то плаче, то просить…»
Самогубство дівчини - українки
Вірогідна
«… Шубовсть в  воду!…
По під льодом
Геть загуркотіло…»


   Отже, за нашими підрахунками, ймовірність скоєння самогубства Катериною складає 0,95.
·        З дитинства нам всім знайома казка О.С.Пушкіна про рибака і рибку.
    

    Дослідивши цей твір з точки зору математики, ми одержали такий графік руху старого від старої до синьогого моря до золотої рибки. 
   

·        Всі ми знаємо про щорічну Нобелівську премію, вартість якої складає близько 1 мільйона доларів, яка присуджується видатним діячам науки різних країн.
   

   Саме так виглядає розподіл їх за номінаціями. Серед українських літераторів Улас Самчук був представлений на здобуття цієї престижної премії, але не одержав її, бо був в еміграції. Нобелівську премію в області медицини одержав Ілля Мєчніков, імя якого носить Дніпропетровська обласна лікарня. Парадокс, але факт: серед лауреатів Нобелівської премії немає математиків. І знаєте, чому? Нобель і його суперник Лемарж були закохані в одну дівчину Анну Дерзі. За привселюдну образу з боку математика Лемаржа Нобель назавжди викреслив математику зі свого заповіту.
   Вчитель 
             Всі ви з історії знаєте про існування семи чудес світу. Але єдине з цих чудес, що збереглося до наших днів –  це Піраміда Хеопса. 
    

  Слово має переможець міської олімпіади, учасник обласної олімпіади з історії Біліченко Валерія.
Піраміда Хеопса – одна з найбільших Єгипетських пірамід. Початкова висота піраміди становила 146,6 м, однак її висота до наших днів зменшилася на 9,8м і становить 137,2 м. Довжина основи піраміди 133 м. Вона побудована  близько з 2,3 мільйонів камяних брил, які викладені у 203 яруси. Середня вага брили становить 2,5 т, але є і найбільші, вага яких доходила до 15 т. Піраміда була побудована за часів фараона Хуфу, грецькою мовою його імя звучало як Хеопс. Обєм цієї піраміди близько 2521000 м3 . Площа її основи 53000 м2  (площа 10 футбольних полів). За сучасними оцінками піраміду будували протягом 20 років 20-25 тисяч найманих робітників. Я спробувала знайти роботу проти сили тяжіння, втрачену при побудові цієї піраміди. З точки зору математики, Піраміда Хеопса – це правильна чотирикутна піраміда, з висотою 147м, основою якої є квадрат і з стороною 233 м. Вона побудована з каменю, густина якого 2,5 г/см3

Проведемо вертикальну вісь з початком координат у центрі основи піраміди. По цій осі будемо вимірювати висоту піднімання каменю. Нехай висота піраміди H, сторона основи а, густина каменю ρ. Позначимо через A(x) роботу, яку потрібно виконати для побудови піраміди від основи до висоти х. Знайдемо спочатку сторону у квадрата, одержаного в горизонтальному перерізі піраміди на висоті х. З подібності трикутників  


Вчитель
        Раз ми заговорили про видатних історичних осіб, то не можемо не згадати сьогодні Піфагора і його знамениту теорему: у прямокутному трикутнику квадрат гіпотенузи дорівнює сумі квадратів катетів, яку, по праву, вважають золотим фондом математики. Піфагору приписують вираз «Музика кришталевих сфер». Використавши складні математичні формули і фізичні закони, він врахував швидкості руху планет і переклав їх на ноти. Його погляди поділяв Йоганн Кеплер. Вони намагалися переконати сучасників, що музика планет є «безперервною піснею кількох голосів, які уловлюються розумом, а не вухом». Вони вбачали у світобудові оркестр сонячної системи, що нечутно для людини виконує світову симфонію. Проект «Симфонія зоряного неба» представляють учні групи Пр 3/9-08 Шустова Юлія і Хушвахтова Катерина.
Презентація проекту «Симфонія зоряного неба».
Вчитель
       Робота в нашому товаристві «Пошук» ніколи не припиняється. Наші учні є членами Малої академії наук, беруть участь в різноманітних конкурсах, олімпіадах, ведуть пошукову, дослідницьку діяльність. А зараз, увага! У нас зберігається звуковий лист минулорічних випускників Рябчуненко Альони та Українець Юлії.
Озвучений проект «Прикладне спрямування математики».

Вчитель
          На нашому засідання сьогодні присутні студенти V курсу факультету української й іноземної філології та мистецтвознавства і механіко– математичного факультетів Дніпропетровського національного університету ім. Олеся Гончара Саннікова Альона, Саннікова Юлія та Євтушенко Анна. Цікаво, що вони думають про чудодійну силу математики?
Презентація проекту «Золотий переріз» Санніковою Оленою.
Вчитель
       На нашій науково-практичній конференції сьогодні присутній кандидат фізико-математичних наук, заступник декана фізико-математичного факультету Криворізького державного педагогічного університету – Бобилєв Дмитро Євгенович. Надаємо йому слово.
IV Підбиття підсумків конференції.
Вчитель
     Які висновки для себе зробили наші шановні члени наукового товариства, гості?
   Нагородження переможців міської олімпіади з математики Заїки Катерини, Підкопаєвої Анастасії та міської олімпіади з історії Біліченко Валерії.
Вчитель
          Отже, світ, що нас оточує, наповнений математикою, і чим більше ви занурюєтесь у цей дивовижний світ, тим дивовижніші фактори пізнаєте. Історичне значення математики полягає в тому, що вона служила і служить людині, що вона тісно повязана з іншими науками і професіями, знаходить порядок у хаосі, що нас оточує. Велич людини в її здібності мислити. Ви сьогодні продемонстрували вміння глибоко аналізувати, співставляти, робити власні висновки, показали результати власних досліджень. Це було дуже цікаво і корисно для всіх. А математика, як говорив Ломоносов, допоможе вам «розум до ладу привести». Адже, ви повинні не тільки осягнути основи наук, професій, а вміти застосовувати одержані знання на практиці.








Семніар-практикум
Роль математики
у професійному становленні учня





                                            Розробила:
                                                                                          викладач математики
                                                                             Євтушенко О.В.




Тема: Роль математики у професійному становленні учня
Мета: продемонструвати учням корисність знань з математики стосовно обраної професії;
сприяти вихованню творчої особистості учня, стимулювати інтерес до свого професійного самовдосконалення;
розвивати творчі здібності, логічне мислення при виникаючих виробничих та побутових проблемах.
Обладнання: мультимедійна установка, комп’ютер, фарби для волосся, окислювачі, електронні ваги, пасма волосся, посуд для змішування сумішей, ножиці, крейда, лінійка, тканина, папір, овочі, спецножі для вирізання карвінгу.
Форма проведення: семінар-практикум.
Міжпредметні та міжгалузеві зв’язки: інформатика, хімія, кулінарія, перукарська справа, конструювання одягу.
Очікувані результати:
Учні повинні знати: пропорційний поділ, основні правила обчислень, формули  для знаходження площ геометричних фігур, геометричні перетворення, знаходження найбільшого та найменшого значення функції за допомогою похідної, комп’ютерні програми Word, Publisher, Power Point.
Учні повинні вміти:
-                     застосовувати набуті знання з математики до розв’язування задач професійного спрямування;
-                     вміти обґрунтовувати свої професійні навички з точки зору математики;
-                     представляти створені учнівські проекти;
-                     користуватися засобами масової інформації для самостійного здобуття знань;
-                     вміти працювати з довідковою літературою, мережею Internet;
-                     робити аналіз та самоаналіз.





Епіграф:
 «Математика, наука,
 що обертається в сфері ідеального,
 стає засобом дослідження, розуміння і пізнання світу реального»
В. Уайт

Хід семінару-практикуму
         І. Організація роботи.
Шановні учні! Сьогодні, як ніколи, стоїть гостро потреба у підготовці грамотних, висококваліфікованих робітничих кадрів. Умови ринкової економіки ставлять перед кожним з нас досить жорсткі вимоги. Баласт нікому не потрібен.
Сьогодні ви повинні бути творцем у своїй професійній діяльності. На будь-якій ділянці виявляти власну ініціативу, вносити нові технічні ідеї у доручену справу. Для цього робітник повинен багато знати і вміти, мати гнучке мислення. Без знань же основ наук вам аж ніяк не обійтись. І як сказав академік Соболєв: «Де б ви не були, в якій би галузі не працювали, який би предмет не вивчали – скрізь вам потрібні знання з математики».
Наш навчальний заклад «Криворізький навчально-виробничий центр» готує на базі 9 класів перукарів, швачок, кравців, кухарів. В цьому навчальному році розпочато підготовку операторів комп’ютерного набору, фотографів. (показ слайдів за професіями)
Зовсім скоро наші учні ІІ курсу будуть складати державну підсумкову атестацію з математики, а значить, вивчення математики на цьому завершать.
Метою нашого сьогоднішнього семінару-практикуму є показати роль математики у професійному становленні учня.
 В роботі семінару-практикуму беруть участь учні ІІ курсів, які навчаються за професією: перукар, кухар, кравець. Створено експертну комісію, яка оцінюватиме ваші професійні навички в ході розв’язування математичних задач. Це викладачі спецдисциплін:
-                     перукарської справи (Приходько Н.М.);
-                     технології приготування їжі (Коваль Т.В.);
-                     конструювання одягу (Дешева О.М.)
На семінарі-практикумі також присутні Ростока Марина Львівна- співробітник лабораторії підручникотворення Інституту профтехосвіти Національної академії педнаук України, Кичук Світлана Євгеніївна – методист Криворізького навчально-методичного центру, викладачі математики професійно-технічних навчальних закладів міста.
І ваше сьогодні завдання переконати всіх, що ви, дійсно, готові застосувати знання з математики у вашій професійній діяльності.
Наша робота умовно буде розділена на чотири етапи:
І. Теоретичний.
ІІ. Розрахунковий.
ІІІ. Практичний.
ІV. Дослідницький.
V. Підбиття підсумків. 


Зараз наші учні отримають завдання стосовно обраної професії у двох варіантах. Виконавши необхідні математичні розрахунки, які оцінять ваші викладачі спецдисциплін, ви зможете приступити до виконання практичної частини поставленої задачі.
         Перш, ніж приступити до розв’язування задач, давайте пригадаємо теоретичний матеріал, який необхідний для їх розв’язання.
1. Що таке пропорція? (рівність двох відношень називаються пропорцією)
2.Що таке відсоток? (сота частина числа)
3. Що таке концентрація розчину?(вміст речовини в 100 г розчину)
4. Що означає a:b=2:3? (це означає,  в цілому 2 частини буде компонент a і 3 частин компонент b)
5. Який чотирикутник називається трапецією? (чотирикутник, у якого дві сторони паралельні, а дві - ні)
6. Як обчислити її площу?
7. Як знайти площу прямокутника? (S=a·b)
8. Який чотирикутник називається паралелограмом? (чотирикутник, у якого протилежні сторони рівні і паралельні, називається паралелограмом)
9. Як знайти його площу? (S=a·h)
10. Як знайти найбільше чи найменше значення функції? (найбільше чи найменше значення функція може приймати на кінцях відрізка або в критичних точках. Щоб знайти критичні точки, треба знайти похідну функції, прирівняти її до нуля і розв’язати одержане рівняння. Розв’язки рівняння підставити у функцію та знайти найменше чи найбільше значення).
11. Які форми нарізки овочів, пов’язані з геометричними фігурами, ви знаєте? (проект «Форма нарізки овочів»)
         Наші учні доволі непогано знають теоретичний матеріал, тому можемо приступати до розрахункових задач.
Завдання учням, які навчаються за професією «перукар».
Задача1. Для тонування пасма освітленого волосся приготувати розчин ф:о=1:2 з використанням фарб 9.1 і 9.22 в рівних пропорціях, та з використанням 3,5% окисника за наявністю 6% і 1% окисників.
Розв’язання:
Для приготування розчину для даного пасма необхідно взяти 5 г фарби 9.1 і 5 г фарби 9.22. Щоб одержати окисник з 3,5% концентрацією  змішаємо 10 г 6% окисника і 10 г 1% окисника згідно з умовою задачі.
Розчин готовий, можна приступати до фарбування.
Задача 2. Приготувати розчин для фарбування натурального волосся у рудий колір ф:о=2:3 з використанням фарб 7.44, золотистого мікстону та окисника 7,5% з використанням окисників 6% і 9%.
Розв’язання:
Для приготування розчину необхідно взяти 10 г фарби 7.44, додати 1 г мікстону, змішати та додати 15 г  9% та 6% окисники  у рівних пропорціях.
Окисник на мікстон не розраховується.
Розчин для фарбування готовий. Можна приступати до практичної частини.


Нарізані часточками або кубиками картоплю обсмажують, цибулю нарізану мілким квадратом пасерують. Капусту білоголову нарізають шашками, припускають. Картоплю, цибулю та моркву з’єднують із соусом червоним або томатним, сметанним та тушкують 10-15 хвилин. Після цього додають припущену білоголову капусту і продовжують тушкувати 15-20 хвилин. За 10-15 хвилин до готовності кладуть розтертий часник та спеції. При відпуску рагу поливають жиром та посипають зеленню.
Показники якості
Зовнішній вигляд: овочі в соусі рівномірно розподілені, форма нарізання відповідає вимогам. Овочі зберегли форму,  не розварені.
Колір: світло-коричневий з оранжевим відтінком.
Консистенція: овочі м’які, соус однорідний, утримується на поверхні овочів.
Запах, смак: тушковані овочі з ароматом і присмаком часнику.
Завдання для учнів, які навчаються за професією «кравець».
Задача 1. Економічно розкроїти деталі спідниці в 6 клинів при ширині тканини 90 см за умови, що довжина спідниці повинна бути не менше трикратної ширини низу клину спідниці при розмірі 88/96, напівобхваті талії  - 33 см.


Розв’язання:
Задача 2. Економічно розкроїти деталі спідниці у 8 клинів при ширині тканини 90 см за умови, що довжина спідниці повинна бути не менше трикратної ширини низу клину спідниці при розмірі 92/100, напівобхваті талії 36 см.
Розв’язання:


Під час виконання розрахункових задач викладачі спецдисциплін дають коментарі. Після успішного виконання розрахунків, учні, під керівництвом майстрів виробничого навчання, приступають до практичної частини:
-                     перукарі фарбують волосся у заданий тон в лабораторії;
-                     кухарі виконують нарізку овочів у відповідності з даними технологічних карт в лабораторії;
-                     кравці виконують розкрій спідниці безпосередньо в аудиторії.


IV. Презентація проектів:
 «Геометричні перетворення і криві у перукарській справі». (Додаток №3)  
Виступ модельного агентства зачісок (Додаток №4 )
Презентація композиції художнього оформлення з овочів і фруктів
УТПІ: Одним із сучасних напрямків оформлення з овочів та фруктів є карвінг , який у перекладі з англійської означає «вирізання». Дійсно, за допомогою спеціальних ножів,заточених під певним кутом і відповідної форми можна створити справжні шедеври кулінарного мистецтва. Наші учні за бажанням на додаткових заняттях оволодівають технікою художнього оформлення з овочів і фруктів. Одну із своїх композицій вони сьогодні вам представлять.
ВМ: Але ми не забуваємо, що метою нашого семінару-практикуму є показати роль математики у професійному становленні учня. Тому дану композицію учні представляють з точки зору математики.
Учень: Щойно перукарі встановлювали взаємозв’язок геометричних перетворень у створенні зачісок. Ми ж покажемо цей зв'язок у кулінарії. У створенні жоржин, ромашок простежуються елементи повороту. Центральну симетрію спостерігаємо в ліліях. Композицію геометричних перетворень – у трояндах. На листках бачимо осьову симетрію відносно прямої, а троянди на кабачках - симетричні відносно площини. Кожен візерунок на шишках з моркви гомотетичний відносно точки – кінчика морквини. І будемо пам’ятати, що в основі всіх людських творінь лежить математика.

Презентація проекту «Пошиття косметички»

V. Захист виконаних робіт.
Кожна група учнів коментує виконання даних завдань.

VІ. Підбиття підсумків семінару.
Отже, світ, що нас оточує, наповнений математикою, і чим більше ви занурюєтесь у цей дивовижний світ, тим дивовижніші фактори пізнаєте. Історичне значення математики полягає в тому, що вона служила і служить людині, що вона тісно пов’язана з іншими науками і професіями,знаходить порядок у хаосі, що нас оточує. Велич людини в її здібності мислити. Ви сьогодні продемонстрували вміння глибоко аналізувати, співставляти, робити власні висновки, показали результати власних досліджень. Це було дуже цікаво і корисно для всіх. А математика, як говорив Ломоносов, допоможе вам «розум до ладу принести». Адже ви повинні не тільки осягнути основи наук, професій, а вміти застосовувати одержанні знання на практиці.
І якщо теорія не знаходить свого відображення на практиці, то може виникнути ситуація, як у байці «Вчений кіт».


Ученый кот
У кошки маленький котеночек подрос.
-Как дальше быть?-возник вопрос.
Решила мать, что в пору
Отдать котенка в школу

И вот за партой в классе
Сидит пушистий Вася.
С усердием большим,
Как наказала мать,
Принялся кот науку постигать.

С терпеньем изучал
По пунктам и по темам,
Строение мышей по графикам и схемам.

Решил он, чуть не плача,
И про бассейн задачу.
Сколь выльется сметаны,
Когда открыть все краны.

И через десять лет, науками богаты,
Принес наш кот домой
Из школы атестат.
И у какой-то горки
Мышонок вылезал из норки.

Но как его схватить?
Нельзя же прыгнуть сразу-
Здесь надо применить
Научных знаний базу.

V-скорость, ускоренье-а,
Аж брызги сыплются с пера.
Затем привел он, глядя книгу,
К логарифмическому виду.

Затем системе «це, ге, эс»
Нашел его удельный вес.
Вписал последнюю строку
И приготовился к прыжку.

Пока ученый кот
Над уравненьем бился,
Мышонок – неук
В норке скрылся.
Запомните, друзья, суть истины такой:
                                 Теория мертва без практики живой.

Додаток № 1


Перукарі

Задача1. Для тонування пасма освітленого волосся приготувати розчин ф:о=1:2 з використанням фарб 9,1 і 9,22 із рівних пропорціях, та з використанням 3,5% окисника за наявністю 6% і 1% окисників.

Задача 2. Приготувати розчин для фарбування натурального волосся у рудий колір ф:о=2:3 з використанням фарб 7.44, золотистого мікстону та окисника 7,5% з використанням окисників 6% і 9%.


Кравці

Задача 1. Економічно розкроїти деталі спідниці в 6 клинів при ширині тканини 90 см за умови, що довжина спідниці повинна бути не менше трикратної ширини низу клину спідниці при розмірі 88/96, напівобхваті талії  - 33 см.

Задача 2. Економічно розкроїти деталі спідниці у 8 клинів при ширині тканини 90 см за умови, що довжина спідниці повинна бути не менше трикратної ширини низу клину спідниці при розмірі 92/100, напівобхваті талії 36 см.

Додаток № 2
Калькуляційна карта №1
Назва страви: Рагу із овочів
Номер по збірнику рецептур: 321


Технологічна карта №1
                                                 Назва страви: Рагу із овочів
Номер по збірнику рецептур: 321

Нарізані часточками або кубиками картоплю обсмажують, цибулю нарізану мілким квадратом пасерують. Капусту білоголову нарізають шашками, припускають. Картоплю, цибулю та моркву з’єднують із соусом червоним або томатним, сметанним та тушкують 10-15 хвилин. Після цього додають припущену білоголову капусту і продовжують тушкувати 15-20 хвилин. За 10-15 хвилин до готовності кладуть розтертий часник та спеції. При відпуску рагу поливають жиром та посипають зеленню.
Показники якості : Зовнішній вигляд: овочі в соусі рівномірно розподілені, форма нарізання відповідає вимогам. Овочі зберегли форму,  не розварені.
Колір: світлокоричневий з оранжевим відтінком.
Консистенція: Овочі м’які, соус однорідний, утримується на поверхні овочів.
Запах, смак: Тушковані овочі з ароматом і присмаком часнику 



Додаток №3
Презентація проекту «Геометричні перетворення і криві у перукарській справі»
Створюючи різноманітні зачіски,стрижки та навіть фарбуючи волосся, ми постійно маємо справу з різноманітними кривими та геометричними перетвореннями.
Як пов’язані між собою геометричні перетворення і криві з перукарською справою вирішили дослідити ми учні групи Пр.1.9-11Єрьома Аліна та Паламарчук Еріка.
Геометричні перетворення поділяють на два види: рухи і подібність. При рухах зберігаються форма і розміри фігури, а при подібності – тільки форма фігури.
Осьову симетрію ми простежуємо у стрижці «Каре», яка передбачає  наявність прямого проділу.
Символом України завжди була дівоча коса, а дівчата зачасту заплітали дві коси, прикрашали їх стрічками та квітами.
Однією з таких квіток є квітка гортензія, названа на честь першої французької жінки-математика Гортензії Лепот.
У багатьох стрижках використовується центральна симетрія: у зачісці знаменитої французької співачки Мірей Мать`є . Серед українських козаків досить поширеною була стрижка «Горщик»,а також знаменитий «Оселедець». Зачіску головного героя роману Панаса Мирного «Хіба ревуть воли як ясла повні» Чіпки до сих пір полюбляють багато наших малюків.
У перукарській справі досить поширеною є асиметрія. Асиметричні зачіски та стрижки є більш стильними, вишуканими , елегантними. Але,при створенні таких шедеврів слід дотримуватися золотої пропорції 62:38,яку Кеплер назвав коштовним каменем математики.
Елементи повороту використовують у стрижках способом «Пасмо на пасмо». Застосовуючи спосіб стрижки «Пасмо на пасмо», визначають контрольне пасмо, наступні відчисуються та накладаються на контрольне, зрізаються на рівні його довжини. Кут відтягування пасом, тобто кут повороту може бути різним.
Паралельне перенесення лежить в основі накрутки на бігуді, коклюшки, при міліруванні, а також у славнозвісних локонах.
У перукарській справі локон -  це пасмо волосся, завите у трубочки та викладене у формі спіралі. У математиці під локоном розуміють криву, яка задається рівнянням  y(x2 +a2) = a2. Цю криву називають локон Аньєзі,на честь Марії  Геатана Аньєзі, яка викладала математику в Болонському університеті.
У більшості царських зачісок, високопоставлених осіб минулого спостерігаємо гомотетичні перетворення, які додають їм велечі, граціозності.
Використовуючи геометричні фігури у формі лекал, досягають більш вражаючого ефекту при сучасному фарбуванні волосся.  
Лінія, яка по формі нагадує вісімку називається Лемніската Бернуллі. В античному Римі так називали бантик, за допомогою якого прикріплювали вінок до голови переможця на спортивних іграх. У вигляді цієї кривої можна викласти попередньо заплетену косу.
Назва цієї кривої походить від грецьких слів «kardia» - серце, «eiclos» - вид. Кардіоїду,  або  серцевидну спостерігаємо у вертикальному перерізі зачісок ,які були досить поширеними у 60-х роках минулого століття.
Конхоїда або равлик Паскаля має схоже назву і у перукарів. Ці криві лежать основі зачіски яка так і називається «Равлик».
Спіралі – це плоскі криві, які багатократно обходять одну і з точок на площині,яку називають полюсом досить широко використовують у перукарському мистецтві. Це і спіраль Архімеда, і буклі , і різноманітні форми накрутки.
Циклоїда, яка походить від грецького «Kyloeides» - кругоподібний лежить основі зачіски «Повітряна петля».Як бачимо, красу перукарської справи можна глибше пізнати взявши на озброєння закони математики.

Додаток №4
Репортаж представлення модельного агентства

Стрижка «Каре» передбачає у зачісці наявність прямого проділу, який є віссю симетрії від середини лоба до центру голови.
За допомогою лекала методом досягли більш вражаючого ефекту при фарбуванні волосся.
 Зачіска, виконана методом асиметрії, додає їй вишуканості, елегантності та неповторності. А дотримання співвідношення 68:32 нагадує нам про золоту пропорцію у математиці.
Ця зачіска була досить поширеною у 60-х роках минулого століття. Вертикальний переріз якої нагадує нам геометричну криву – кардіоїду.
Мов гірлянди на ялинці звисають повітряні петлі у цій зачісці, які періодично повторюються, утворюючи циклоїду.
«Паралелі». Така назва зачіски створеної з використанням методу «Потрійна хвиля».
По різному можна утворити композицію на основі дівочої краси – коси. Так, приміром виглядає спіраль Архімеда, так Лемніската Бернуллі.
І в основі всіх цих зачісок лежать різноманітні геометричні криві, які в сукупності утворюють справжні шедеври перукарського мистецтва.











Немає коментарів:

Дописати коментар